25. Hodorf aan de Stör

De reis van Møn in Denemarken naar Hodorf in Duitsland, onze een na laatste vakantiedag. We verlieten Møn rond 10 uur en hebben een rondje gereden om nog een keer over beide bruggen over de Storstrømmen tussen Seeland en Møn te kunnen rijden.
In Rødbyhavn lag de ferry al klaar, nauwelijks wachttijd, we konden zo de boot op, ongeveer als laatste.
Na drie kwartier aankomst in Putgarden Duitsland. Via een zeer toeristische route naar Hodor gereden. Dit gehucht ligt aan de rivier de Stör, een zijrivier van de Elbe. We kamperen hier bij een boerderij op ongeveer 15 minuten rijden van Gluckstad, vanwaar we morgen de veerboot nemen om de cirkel van onze vakantiereis weer rond te maken.

Luchtfoto van de camping, bus staat rechts van het meertje

24. Møns Klint

Via binnenwegen, zoveel mogelijk langs de zuidkust van Seeland, naar het eiland Møn gereden. Boodschappen in Stege en daarna door het prachtige heuvelland van Møn naar de topatractie hier: Møns Klint. Meer dan 100 meter hoge krijtrotsen die over een lengte van 8 kilometer de grens vormen tussen de bossen van Møn en de zee. Op verschillende plaatsen kun je met houten trappen naar beneden en uiteraard weer omhoog (puf puf).
Camping op 3 km van deze krijtrotsen. ’s Avonds nog even wandelen, op het laatst nog een halfuurtje regen.

Brug tussen Seeland en het eiland Møn
Trappen naar Møns Klint
Møns Klint

23. Kopenhagen

Vanmorgen weer droog en de berichten voor Kopenhagen waren ook goed. In iedergeval zou het droog blijven. Een dik uur rijden en we waren in de hoofdstad van Denemarken. Zie in het centrum maar eens een parkeerplaats te vinden. We zijn de luxe woonbuurt bij Christianshaven ingereden en bij navraag bleek dat parkeren op zondag (langs de weg) gratis was. We stonden dus eerste klas.
Het was redelijk druk in de stad en erg mooi terrasjesweer. Rond gelopen, terrasje etc en een uur met de rondvaartboot. Leuke dag.
Tegen 15.00 uur de stad maar weer uit richting Seeland. Hapje eten onderweg. Langs de kust naar Store Heddinge, daar liggen de kliffen van Stevn Klint. Stijle krijtrotsen langs de westkust van Seeland. Daarna nog ff naar de vuurtoren Stevnsfyr.
Tegen 19.00 uur was het wel tijd om eens een camping op te zoeken. We kwamen uit in de jachthaven van Rødvig. Een leuk vissersplaatsje vlakbij Stevns Klint. Eerste rang uitkijkend op de bootjes. Tijdens het tikken van dit verhaaltje nog even halsoverkop naar buiten vanwege hele mooie zonsondergang. Omdat onze wijnvoorraad uit Nederland op was, hier bij het plaatselijke cafe nog een fles Cabernet Sauvignon gescoord. Topdag!

Nyhavn in Kopenhagen
Stevns Klint
Camper in de haven van Rødvig
Boten in de haven van Rødvig

22. De Deense Riviera

We zitten op schiereiland Odsherred. Odsherred prijst zichzelf aan in de folders als “de Deense Riviera”. We staan op een camperplaats bij de haven, gewoon drie plaatsen ergens in de straat tussen woningen en de haven. We zijn de enige camper die er nu staat. Er is een toiletgebouw met alles erop en eraan, bedoeld voor de boot eigenaren in het hoogseizoen, maar wij kunnen er nu dus gebruik van maken.
Het plan was om de boot te nemen vanaf Ebeltoft naar Odsherred, daar aangekomen bleek dat de boot 1x per dag ging en net 15 minuten geleden was vertrokken, het was er compleet uitgestorven. Dan de boot van Arhus maar nemen, een uurtje extra rijden.

Gegeten in plaatselijke cafe waar de hele familie aan het werk was. Gezellige boel. Verder valt er hier niet zoveel te beleven, zelfs geen plek te vinden in een cafe waar de WK wedstrijd van Denemarken te bekijken was. Vanavond weer regen, morgen richting Kopenhagen.

De boot in Arhus
Camper in de haven van Odsherred
Odsherred

21. Denemarken

We zijn weer in Denemarken. Vanmorgen veel gedoe aan de telefoon om tickets te krijgen voor de boot, maar het is gelukt.
Eerst in het Setesdal nog wat rond gekeken, we hadden alle tijd, 1,5 uur rijden naar Kristiansand en de boot ging pas om 16.30 uur. Dus een relaxte dag. Het was ook nog eens prima weer voor de verandering. O.a. uurtje gekeken bij het wildwater raften. Spektakel wat mooie plaatjes oplevert. Hapje eten aan een prive meertje van een heel luxe woonwijk. Je zag de mensen (in gedachten) achter de gordijnen gluren, “wat moeten die buitenlanders hier”.
Uiteraard op tijd bij de boot, beide een spannend boek, dus dat wachten is voor ons geen probleem. Op de boot patatje en hamburger/braadworst, hebben we onze vitamientjes weer gehad.
Nog net even de wereldgoal van Marokko meegekregen.

In Hirtshals op papier al een leuke camping gevonden, blijkt in de praktijk redelijk druk, maar we hadden geen zin om verder te zoeken. Ruime plek, valt dus weer alles mee. Wandeling naar de vuurtoren, deze beklommen en daarna verder langs het strand.

Stuwdam
Klaar voor het raften?
Aankomst in Denemarken, met op de achtergrond de camping met vuurtoren
Camping vanaf de duin, op de achtergrond vertrekt de boot weer naar Noorwegen

20. Storm in het Setesdal

Zoals al voorspeld, vandaag een groot deel van de dag regen en storm. Rustige start, pas tegen 11.00 uur vertrokken. Boodschappen, diesel en koffie halen. Naar het zuiden door het Setesdal via de 9.
Heel mooi dal langs rivier met vele eilandjes. Afwisseling wild water en brede trage stroom.
Helaas hele dag nattigheid, dus niet al teveel buiten geweest. Wel tijd voor WK gehad dus 😄
Camping bij Byglandsfjord, ongeveer 70 km van Kristiansand.

Setesdal I
Setesdal II
Camper op camping bij Byglandsfjord

19. Falkenuten, 1096 meter

Niet zo hoog als zijn grote broer de Faustatoppen, maar als wandelomgeving voor ons beter haalbaar. Op 15 minuten rijden van onze camping ligt een mooi gebied rond de top de Falkenuten. We zijn hier al eens eerder geweest en nog steeds enthousiast. Het weer is prima, aan de horizon overwegend bewolkt, maar in onze buurt schijnt de zon. We konden de Faustatoppen in de verte (36 km) zien liggen. Ruim 2 uur gewandeld. Tot onze verrassing een hagedis tegen het lijf gelopen, weer eens wat anders dan een rendier of eland.

Na de wandeltocht een uurtje gereden richting Haukeligrend. Boodschappen bij de Spar (geen pinda’s) en gelijk maar water en toilet verversen bij nabij gelegen vuilstation. Hebben die Noren goed voor elkaar.

Camping Velemoen te Edland, vlak naast Haukeligrend. Nog steeds mooi lekker weer. Komende dagen weersomslag. Het lijkt erop dat er een eind komt aan de warme zomer in Noorwegen.

Falkenuten in de verte
Hagedis
Wandelpad omzoomd met veenpluis
Camping Velemoen te Edland

18. 1883 meter hoog, nieuw record

De top van de Gaustatoppen zat vanmorgen rond 10.00 uur nog verstopt in de wolken, maar we zijn toch maar naar boven gegaan. Een oud betonnen gebouw, je gaat een gang in als in een mijn. Daar staan inderdaad een soort van mijnwerkerskarretjes klaar om je de berg in te voeren. Het gaat 1000 meter horizontaal de berg. Dan moet er worden overgestapt in een ander soort treintje, deze gaat daarna ruim 800 meter behoorlijk stijl omhoog ( hoek van 39 graden). Het rammelt aan alle kanten, maar we zijn boven geweest. Toen nog 80 meter klimmen en we stonden op een voor ons record hoogte van 1883 meter. Nog steeds wolken, nauwelijks zicht. Na de koffie met traditionele wafels trok het wolkendek open en hadden we naar een kant goed zicht. Prachtig!!

Deze installatie is door de NATO aangelegd in de tijd van de koude oorlog. De Gaustatoppen is de hoogste berg van Zuid-Noorwegen en daarmee indertijd een ideale plek voor een militaire installatie.

We zijn vervolgens naar het zuiden gereden, weer noordwaarts en uiteindelijk in Rauland aangekomen. Nagenoeg lege camping. Alleen een stel noren die hun vakantiehuisje aan het bouwen waren. Waterpas geleend om de bus eens te checken, stond knap scheef, toch maar zo gelaten, ik rol de goede kant op 😄
Lekker zitten met een biertje in de zon. Daarna nog ff een wandeltochtje op een groene skipiste, mooi uitzicht. Tussen het gras mooie wilde planten, oa vetblad, zonnedauw en orchideeen. Rustige avond, zon achter de bergen rond 20.00 uur. Dan wordt het ook gelijk koud.

Vanwege lege accu’s (vannacht geen 230V), geen compleet beeld verslag. Wordt tzt nog aangevuld met foto’s van mijn Nikkon.

Vanaf de Gaustatoppen
Zicht op het dal
Schematische weergave van de Gaustabanen
Uitzicht vanaf de skipiste op omgeving Rauland, camping iets links van het midden

17. Rjukan

Op wat spetters na onderweg, vandaag nauwelijks regen gehad. Wel bijna de hele dag bewolkt, maar dat mag de pret niet drukken. Vanavond na 20.00 uur bijna weer een onbewolkte lucht. We staan nog net een kwartiertje in de zon en dan zakt deze achter de berg Gaustatoppen.

We zijn rond 10.00 uur vertrokken richting Austbygd door het dal Tessungdalen. Bij een bakeri cappuccino gedronken, prima te drinken, plusje voor Noorwegen.
Via de 37 naar Rjukan. Daar is een kabelbaan die je de berg op brengt 400 meter hoger. De kabelbaan is aangelegd omdat de mensen hier in het dal, in de winterperiode de zon helemaal niet zien. De plaatselijke waterkrachtcentrale heeft deze kabelbaan in 1928 aan laten leggen als kado voor de bevolking.

Na dit uitstapje, een kampeerplek gevonden aan de rand van een parkeerplaats bij de kabelbaan naar de Gaustatoppen. Een heel mooi uitzicht. Het bijzondere aan deze kabelbaan is dat hij binnendoor naar de top van de berg gaat. Morgen maar eens proberen. Bij zonsondergang nog ff stevig aan het fotograferen geweest samen met Duitse buurman. ‘S Nachts koud!!

Stroomversnelling langs de weg
Kabelbaan in Rjukan
Overnachten bij de Gaustatoppen
Zonsondergang, ons uitzicht op het dal

16. Alleen op de wereld

Gisteren vergeten te vertellen dat er in die hoosbui, aan het einde van de middag, in een (1) uur tijd 30 mm regen gevallen is.
Vandaag zo snel mogelijk weg van het 1-sterren plekje in Faganes. Ontbijten doen we in stijl natuurlijk. De regen laat zich (voorlopig niet) zien, het is prima weer. Half bewolkt, lekker temperatuurtje.
We vervolgen de 51 richting Gol. Onderweg diverse keren gestopt om schapen met jonkies de ruimte te geven. Ontbijt op een steiger van een vismeertje (gemeubileerd).
Na Gol de 7 naar Hol en vervolgens naar Geilo. Schijnt een bruisend stadje te zijn. Niet veel van gemerkt, zal wel vd zondag komen. Hapje op een terras. Daarna de 40 naar het zuiden. Het begint donkerder te worden, regen is in aantocht.
Vlak voor Uvdal slaan we af bij Bjorkeflata. We willen weer richting Hardangervidda. Maar eerst naar de camping. Vlakbij de kruising waar we de 40 hebben verlaten, ligt een lege camping aan een beekje. Net iets voor ons, waarom iedereen dit soort campings links laat liggen is ons een raadsel. We zijn echt de enige camper of tent. Later op de avond komt er een Noor voor een van de huisjes.
Na een uurtje wandelen en koffie drinken begint het te regenen (18.00 uur), 3 uur later regent het nog steeds……. het geplande kampvuurtje gaat dus vanavond niet door. Dan maar Verstappen volgen via twitter.